Gezellig samen handen wassen bij smetvrees
Wie ben ik naast de ander?
Als ik weet wie ik ben, maakt het niet uit wie de ander is. Dan maakt het niet uit wie de ‘wij’ zijn.
Als ik mezelf kan zijn naast de ander, nodig ik de ander uit om zichzelf te zijn naast mij.
Je bent coach, therapeut, psycholoog of POH-GGZ en begeleidt een moeder die een puber heeft met smetvrees. Deze puber heeft het advies van Rutte tijdens Corona ter harte heeft genomen: ‘Was je handen stuk’. Moeder moet ernaast staan en ook haar handen wassen. Doet ze dat niet, dan volgt er een woede uitbarsting. Gezien de wachtlijsten duurt het nog lang voordat therapie gaat starten.
Je hebt met moeder alle mogelijkheden en oplossingen onderzocht om te zorgen dat het handen wassen minder wordt. Maar er verandert niets.
Herkenbaar?
Dan is de kans groot dat moeder het gedrag van haar puber wil veranderen. Het handen wassen moet minder worden. Daarin ondersteun je haar. Dat is logisch, dat is je werk. Natuurlijk bespreek je ook met moeder dat ze haar puber meer moet loslaten, maar je begrijpt dat dit in deze situatie niet eenvoudig is. Moeder is blij met jouw luisterend oor, maar dat is het enige effect van jouw begeleiding.
Vanuit de Boonstra-methode begeleid je moeder anders. Je helpt niet om de smetvrees minder te maken. Je laat haar zien dat haar puber een eigen keuze mag maken (handen wassen) en zij ook haar eigen keuze heeft.
In deze – waargebeurde – situatie was het voor moeder niet mogelijk om te stoppen met het helpen bij het handen wassen. Ze had wel keuze in hoe ze dat deed. De oude manier was dat ze haar puber probeerde te overtuigen te stoppen met handen wassen en telkens uitlegde waarom het niet nodig is.
Vanuit de Boonstra-methode praatte moeder tijdens het handen wassen over hele andere onderwerpen (school, werk, het weer, wat eten we vanavond, enz.) Het effect hiervan was dat het handen wassen veel sneller klaar was en dat moeder en puber hele andere gesprekken kregen. Nu eens niet over de smetvrees.
‘Niet het gedrag van de ander veranderen (dwingen) maar anders kijken naar je eigen gedrag’ is een belangrijk uitgangspunt en onderdeel van de Boonstra-methode.
——————————————————————————————————
In januari 2024 geef ik een 3x een online masterclass.
Daarin vertel ik je door middel van casuïstiek wat het verschil is tussen reguliere benadering en de Boonstra-methode. Je gaat zien wat het effect is van dat verschil bij degene die jij begeleidt en wat dit van jou als begeleider vraagt.
Je bent welkom om eigen casuïstiek in te brengen.
Tevens vertel ik je over de training en opleiding in de Boonstra-methode die 25 en 26 maart 2024 start.
Donderdag 11 januari van 16 tot 17 uur, inschrijven.
Vrijdag 19 januari 11.30 tot 12.30 uur, inschrijven.
Dinsdag 30 januari van 9 tot 10 uur, inschrijven.
——————————————————————————————————
Wie ben ik naast de ander?
Als ik weet wie ik ben, maakt het niet uit wie de ander is. Dan maakt het niet uit wie de ‘wij’ zijn.
Als ik mezelf kan zijn naast de ander, nodig ik de ander uit om zichzelf te zijn naast mij.
De Boonstra-methode gaat over wie jij bent naast de ander die gedrag vertoont dat jij niet makkelijk vindt. Gedrag dat jou beïnvloedt. Gedrag dat je het liefst zou willen veranderen, omdat het niet ‘normaal’ is of omdat het lastig is.
Begeleiden via de Boonstra-methode vraagt van jou als begeleider een andere manier van kijken.
In de online masterclass neem ik je mee in wat het effect is van deze manier van begeleiden.
De Boonstra-methode kent twee varianten:
- ‘Als helpen niet helpt’ voor hulp- en zorgverleners die werken met naasten van mensen met psychische problematiek.
Zowel individueel als teamtraining. - ‘Wie ben ik in het wij?’ voor mensen die werken in dienstverlenende instellingen en organisaties.
Geschikt als teamtraining.
Zie ik je bij de online masterclass?
Donderdag 11 januari van 16 tot 17 uur, inschrijven.
Vrijdag 19 januari 11.30 tot 12.30 uur, inschrijven.
Dinsdag 30 januari van 9 tot 10 uur, inschrijven.