Ervaringen Boonstra methode

De Boonstra-methode

Ik heb mijn eigen zoektocht gehad als naaste van angst en dwang. Een zoektocht naar het ontdekken hoe ik vastzat ik het patroon van mijn dierbaren. Gezien wat mijn aandeel was in het in stand houden van het patroon. Dat laatste was slikken en was een confronterende ontdekking. Ik heb ontdekt dat ik niet duidelijk was en geen grenzen aangaf. Ik probeerde het wel, maar het lukte mij telkens niet. Ik zei nee en deed ja (of andersom).

Meedwangen (= gedwongen worden door een ander), vemijden en emotionele chantage is gedrag waar naasten veel mee te maken hebben als gevolg van psychische klachten of GGZ-diagnose. Als naaste zit je hierin vast.

Ik heb jarenlang geprobeerd mijn dierbaren en hun diagnose te veranderen. Hoe liefdevol dit ik ook deed, het werkte helemaal niet (had zelfs het tegenovergestelde effect).

Dit heb ik kunnen omdraaien. Ik ben in beweging gekomen. Mijzelf kon ik wel veranderen. Ik zag het patroon waarin ik mij vast voelde zitten. Ik kreeg door hoe ik duidelijk kon worden, zonder bang te zijn voor de reactie van de ander. Ik leerde om mijzelf en mijn emoties serieus te nemen. Pas toen ik ging veranderen, gebeurde er iets in mijn gezin.

Dit alles heeft er toe geleid dat ik een methode heb ontwikkeld die ik nu doorgeef en aanleer aan anderen. Theoretisch is de Boonstra-methode onderbouwd vanuit de NLP, Transactionele Analyse, systemisch werk, karakterstructuren en mindfulness.

Omdat deze methode mij dierbaar is, heeft deze mijn meisjesnaam gekregen: de Boonstra-methode.

De Boonstra-methode heeft de volgende stappen:

  1. Inzien in welk patroon jij vastzit
  2. De ander is geen angst of dwang, maar heeft angst of dwang
  3. Reageren vanuit je rust
  4. Duidelijk zijn
  5. Grenzen stellen
  6. Je aan je eigen afspraak houden
  7. Loslaten

Hierdoor kun jij:

  • Vertellen waar JIJ tegenaan loopt en wat JOUW probleem is
  • Bewust worden van je eigen angst voor de reactie van de ander, door middel van een eenvoudige oefening die ook onbewust doorwerkt (alles wat onbewust werkt, hoef je niet meer te onthouden, dat scheelt energie!)
  • Ontdekken waarom jij nee zegt en ja doet.
    Wil je niet? Moet je? Mag je niet? Kun je het niet? Durf je niet?
  • Met behulp van het stappenplan - in hele kleine stapjes - iets gaan veranderen waar jij invloed op hebt en waar jij je aan gaat houden.

Niet als aangeleerde oplossing aan de buitenkant, maar vanuit een werkelijke verandering in jezelf.

Op welke manier je ook een individueel traject volgt bij Sterk in Eigen Kracht, het gaat altijd volgens de stappen van de Boonstra-methode.

Het verschil zit in de mate van begeleiding. Dit maakt dat je kunt kiezen welke manier bij jou past.

En niet onbelangrijk, hierdoor is het aanbod variërend van €100 tot €850.

Ervaringen van andere cliënten die geholpen zijn via de Boonstra-methode kun je hier lezen.

Ben je professional?

Je kunt de Boonstra-methode aanleren. de methode is zo opgebouwd dat deze altijd af te stemmen is op de individuele behoefte en situatie van de cliënt. En - niet onbelangrijk - te integreren is met jouw eigen begeleidingsmethode.

In de blogserie "Anders kijken naar angst" kun je lezen welke andere gezichten van angst er zijn, die vaak niet worden gezien door professionals.

Meer weten over trainingen die ik geef voor professionals?