Gezellig samen handen wassen bij smetvrees

Wie ben ik naast de ander?

Wie ben ik naast de ander?
Als ik weet wie ik ben, maakt het niet uit wie de ander is. Dan maakt het niet uit wie de ‘wij’ zijn.
Als ik mezelf kan zijn naast de ander, nodig ik de ander uit om zichzelf te zijn naast mij.

Je bent coach, therapeut, psycholoog of POH-GGZ en begeleidt een moeder die een puber heeft met smetvrees. Deze puber heeft het advies van Rutte tijdens Corona ter harte heeft genomen: ‘Was je handen stuk’. Moeder moet ernaast staan en ook haar handen wassen. Doet ze dat niet, dan volgt er een woede uitbarsting. Gezien de wachtlijsten duurt het nog lang voordat therapie gaat starten.
Je hebt met moeder alle mogelijkheden en oplossingen onderzocht om te zorgen dat het handen wassen minder wordt. Maar er verandert niets.

Herkenbaar?
Dan is de kans groot dat moeder het gedrag van haar puber wil veranderen. Het handen wassen moet minder worden. Daarin ondersteun je haar. Dat is logisch, dat is je werk. Natuurlijk bespreek je ook met moeder dat ze haar puber meer moet loslaten, maar je begrijpt dat dit in deze situatie niet eenvoudig is. Moeder is blij met jouw luisterend oor, maar dat is het enige effect van jouw begeleiding.

Vanuit de Boonstra-methode begeleid je moeder anders. Je helpt niet om de smetvrees minder te maken. Je laat haar zien dat haar puber een eigen keuze mag maken (handen wassen) en zij ook haar eigen keuze heeft.
In deze – waargebeurde – situatie was het voor moeder niet mogelijk om te stoppen met het helpen bij het handen wassen. Ze had wel keuze in hoe ze dat deed. De oude manier was dat ze haar puber probeerde te overtuigen te stoppen met handen wassen en telkens uitlegde waarom het niet nodig is.
Vanuit de Boonstra-methode praatte moeder tijdens het handen wassen over hele andere onderwerpen (school, werk, het weer, wat eten we vanavond, enz.) Het effect hiervan was dat het handen wassen veel sneller klaar was en dat moeder en puber hele andere gesprekken kregen. Nu eens niet over de smetvrees.
Voordat ze dit wilde en durfde, had ze eerst te begrijpen wat er gebeurde in de dynamiek tussen haar, haar zoon en zijn smetvrees. Daarna had ze haar eigen angst vast te pakken. Pas toen kon deze manier bij haar naar boven komen.

‘Niet het gedrag van de ander veranderen (dwingen) maar anders kijken naar je eigen gedrag’ is een belangrijk uitgangspunt en onderdeel van de Boonstra-methode.

Download hier het overzicht over het verschil tussen reguliere begeleiding van naasten en de Boonstra-methode

——————————————————————————————————

Vanaf september 2025 geef ik weer vier studiedagen voor professionals.
Daarin neem ik je door middel van theorie en casuïstiek mee in wat het verschil is tussen reguliere benadering en de Boonstra-methode. Je gaat zien wat het effect is van dat verschil bij degene die jij begeleidt en wat dit van jou als begeleider vraagt.
Je bent welkom om eigen casuïstiek in te brengen.

Deze studiedagen zijn GRO PLATO MBK/PsBk erkend 6SBU.
Klik op de dagen voor uitgebreide informatie.

Alle dagen zijn los te volgen of in combinatie.

15-09-25 Onderliggende dynamiek
03-11-25 Twee ijsbergenmodel
19-01-26 (Tegen)overdracht in het gesprek met de naaste

16-03-26 Van grenzen stellen naar ruimte innemen

Deze vier studiedagen geven je de basis en belangrijkste handvatten uit de Boonstra-methode.

Elke studiedag is afzonderlijk te volgen en kost €299 (excl BTW). Bij inschrijving voor alle vier de studiedagen betaal je € 1050 i.p.v. € 1196 (prijzen zijn excl BTW).

——————————————————————————————————

Wie ben ik naast de ander?
Als ik weet wie ik ben, maakt het niet uit wie de ander is. Dan maakt het niet uit wie de ‘wij’ zijn.
Als ik mezelf kan zijn naast de ander, nodig ik de ander uit om zichzelf te zijn naast mij.

De Boonstra-methode gaat over wie jij bent naast de ander die gedrag vertoont dat jij niet makkelijk vindt. Gedrag dat jou beïnvloedt. Gedrag dat je het liefst zou willen veranderen, omdat het niet ‘normaal’ is of omdat het lastig is.

Begeleiden via de Boonstra-methode vraagt van jou als begeleider een andere manier van kijken.
De Boonstra-methode kent twee varianten:

  1. ‘Als helpen niet helpt’ voor hulp- en zorgverleners die werken met naasten van mensen met psychische problematiek.
    Zowel individueel als teamtraining.
  2. ‘Wie ben ik in het wij?’ voor mensen die werken in dienstverlenende instellingen en organisaties.
    Geschikt als teamtraining.

Zie ik je bij een studiedag?

Wil je vaker mijn blog lezen?
En op de hoogte blijven?

Meld je dan hier aan voor mijn nieuwsbrief.

Please enter your name.
Please enter a valid email address.
Something went wrong. Please check your entries and try again.

Laat een reactie achter