Twee ijsbergenmodel
Het ijsbergmodel ken je misschien wel. Maar heb je wel eens meerdere ijsbergen naaste elkaar getekend? En dan de pijlen gevolgd die onder water lopen tussen de diverse ijsbergen? Het is daar een drukke boel.
Op deze studiedag neem ik je mee in het ijsbergmodel, maar dan op een andere manier.
Het verhaal van de Titanic ken je waarschijnlijk wel.
Waar ging de aandacht van de Titanic naartoe?
En waar zat het gevaar voor de Titanic?
De naasten zijn zo blij als ik hen dit model uitleg. Het geeft ze inzicht en begrip in wat er nou precies speelt tussen henzelf en hun gezinslid met de psychische problematiek. Ze gaan - eindelijk - begrijpen welk spel er gespeeld wordt. Dit geeft opluchting en mildheid.
Het legt ook de kern bloot waaraan de naaste bij zichzelf aan te werken heeft en laat zien welke invloed dit op hun gezinslid heeft.
Bij het twee ijsbergenmodel wil ik nog wel eens één advies geven. Naasten begrijpen dit advies dan en passen het met succes toe.
Tijdens deze studie dag vertel ik je welk advies dat is.
Je gaat ook begrijpen waarom ik zeg: 'De tips en adviezen die aan naasten gegeven worden kloppen wel, maar werken niet!'
Gebruikte theorieën: ijsbergmodel, systemisch werk, karakterstructuren, NLP.
Doel
Na het volgen van deze studiedag kun je werken met het twee ijsbergenmodel.
Je kunt het model uitleggen aan naasten en toepassen in de gesprekken die je voert met naasten.
Voor wie?
Je bent zorg- of hulpverlener en werkt met naasten van mensen met psychische problematiek.
Bijvoorbeeld coach, therapeut, psycholoog, poh-ggz, SPV'er, familie-ervaringsdeskundige...
Vier studiedagen
Dit is de derde studiedag in een serie van vier studiedagen over psychische problematiek in een gezin of relatie.
Verder naar onder vind je de drie valkuilen die naasten ervaren in de begeleiding die zij krijgen.
Onderliggende dynamiek
(Tegen)overdracht in het gesprek met de naaste
Twee ijsbergenmodel
Van grenzen stellen naar ruimte innemen
Deze vier studiedagen geven je de basis en belangrijkste handvatten uit de Boonstra-methode die werkt vanuit de volgende visie:
Niet de naaste leren hoe met de ander om te gaan.
Maar de naaste begeleiden in (weer) zichzelf te
(durven)worden naast de ander!
Elke studiedag is afzonderlijk te volgen en kost €300 (excl BTW).Bij inschrijving voor alle vier de studiedagen betaal je € 1050 i.p.v. € 1200 (prijzen zijn excl BTW). Als je gebruik wilt maken van deze korting, kun je je HIER INSCHRIJVEN.
Trainer
Thea van Bodegraven-Boonstra is eigenaar van coachpraktijk Sterk in Eigen Kracht waarin zij al ruim tien jaar mensen via de Boonstra-methode begeleidt die een naaste hebben met een ggz-diagnose. Deze methode is ontstaan vanuit haar eigen ervaringsdeskundigheid. Door jarenlange ervaring en onderbouwing vanuit diverse theorieën heeft zij de methode naar een professioneel niveau getild. Zij leidt zorg- en hulpverleners hierin op.
Regelmatig wordt zij benaderd door psychiaters en psychologen voor advies.
Thea is auteur van de boeken ‘Als helpen niet helpt’ en ‘Gedwongen’. Non-fictie en fictie over naaste zijn van een gezinslid met angst of dwang.
Praktisch
Data: 10 februari 2025
De studiedag is inclusief koffie/thee en lunch en vindt plaats in de Graanmaalderij in Gouderak.
Start 10.00 uur, eind 16.30 uur, inclusief lunch en lekkers.
Na inschrijven en het invullen van het digitale inschrijfformulier, ontvang je factuur van €300 (excl BTW) per mail.
Na ontvangst van je betaling is je inschrijving definitief.
Je kunt je INSCHRIJVEN via de link.
Algemene voorwaarden en aanvullende voorwaarden B2B
PLATO eindtermen
De studiedag is GRO PLATO (MBK/PsBk) erkend met 6 SBU.
De drie valkuilen
In mijn praktijk komen veel naasten die eerder begeleiding hebben gehad bij de praktijkondersteuner van de huisarts, psycholoog of ouder- of partnerbegeleiding hebben gehad bij de ggz-instelling van hun kind of partner. Deze naasten hebben te maken gekregen met onderstaande valkuilen:
- De begeleidingsgesprekken gaan over de psychische problematiek van de ander.
Het is heel fijn als een naaste ruimte krijgt om te vertellen. Zeker als schaamte een grote rol speelt (wat vaak zo is en onderdeel is van de emotionele chantage) geeft het ruimte om woorden te geven aan wat er gebeurt. De naaste voelt zich gehoord. Tegelijk wordt in de begeleiding hetzelfde patroon aangehouden als in de thuissituatie: alle aandacht gaat naar het probleem en het gedrag van de ander. Alles wat je aandacht geeft, groeit! - Er worden tips en adviezen gegeven om te stoppen om mee te gaan in het gedrag van de ander (vermijden en meedwangen).
Vaak kloppen de tips en adviezen, maar ja… als het zo makkelijk was, dan was er geen probleem. Natuurlijk zijn er naasten die aan een aantal tips en adviezen genoeg hebben en die in staat zijn om deze tips en adviezen in de praktijk te brengen. Voor het grootste deel van de naasten werkt dit helaas niet zo. Tips en adviezen gaan over WAT te doen. Het probleem zit in HOE te doen. Dat is een persoonlijk proces om te onderzoeken, omdat dit gaat over onderliggende persoonlijke thema’s. - Als helpen niet helpt.... en toch maar blijven proberen.
Naasten hebben het idee dat ze alles proberen, op allerlei manieren. In de praktijk is dit helaas niet het geval. Ze doen telkens hetzelfde maar gebruiken andere woorden of het komt voort uit een andere bovenliggende emotie. De kern blijft hetzelfde: aandacht geven aan het gedrag dat bij de diagnose hoort. In begeleiding ervaren veel naasten dat ze juist gesteund worden in het helpen dat niet helpt. Tot de therapeut of begeleider zelf aangeeft niet meer te kunnen helpen.
Naasten zitten gevangen in een vicieuze cirkel doordat zij hun leven laten beïnvloeden door de psychische problematiek van hun gezinslid. Zij raken zichzelf kwijt en durven niet meer 'normaal' te reageren.