Waarom doet hij niet wat ik wil?
Je ziet hem je lokaal binnenlopen. Met zijn jas aan. Je weet dat dit weer een strijd gaat worden.
Regel op school is dat leerlingen geen jas aan hebben in het lokaal. Doen ze dit wel, dan moeten ze uit de les en een uur langer blijven.
Je haalt diep adem en vraagt hem op rustige toon zijn jas uit te doen, want ‘je weet toch dat je anders…….’ Hij kijkt je brutaal aan en loopt naar zijn plek.
Je voelt je hartslag omhoog gaan.
Waarom luistert hij niet? Waarom lukt het je andere collega wel altijd?
Vorige week heb je het wel toegestaan en toen ben je op het matje geroepen bij de teamleider.
Je vraagt het hem nog een paar keer op diverse manieren, maar hij weigert. Je hebt geen keuze en stuurt hem weg.
Het is je weer niet gelukt. Je hebt gefaald.
Waarom lukt het je niet?
Je probeert de leerling te dwingen om te doen wat jij wilt. Want dat is beter voor hem. Als hij doet wat jij wilt en wat de regel is, heb jij een goed gevoel. Dit is ook hoe het wordt besproken in het docententeam en wordt uitgelegd door het managementteam. Al geven dit soort regels ook veel onrust en discussie in het team.
Vanuit de Boonstra-methode benader je dit anders. Ook dan vraag je de leerling zijn jas uit te doen. Dat is immers de regel, maar je respecteert zijn antwoord. Hij mag ervoor kiezen om uit de les te gaan en een uur langer op school te blijven. Op deze manier geef je hem het vertrouwen dat hij zijn eigen keuze kan en mag maken. En… dat hij de gevolgen daarvan aankan.
Tegelijk neem je verantwoordelijkheid voor je eigen gevoel. De leerling is niet verantwoordelijk voor jouw gevoel van falen.
Masterclass Boonstra-methode
‘Niet je eigen gevoel onder controle houden, maar je eigen gevoel herkennen en eigen verantwoordelijkheid voor nemen’ is een belangrijk uitgangspunt en onderdeel van de Boonstra-methode.
De Boonstra-methode is een unieke methode die ervoor zorgt dat jouw cliënt, coachee, leerling of medewerker wel iets kan veranderen, zélfs als hij in een situatie zit waarop hij zelf weinig invloed heeft.
In januari 2024 geef ik een 3x een online masterclass.
Daarin vertel ik je door middel van casuïstiek wat het verschil is tussen reguliere benadering en de Boonstra-methode. Je gaat zien wat het effect is van dat verschil en wat dit van jou als begeleider vraagt.
Je bent welkom om eigen casuïstiek in te brengen.
Tevens vertel ik je over de training en opleiding in de Boonstra-methode die 25 en 26 maart 2024 start.
Donderdag 11 januari van 16 tot 17 uur, inschrijven.
Vrijdag 19 januari 11.30 tot 12.30 uur, inschrijven.
Dinsdag 30 januari van 9 tot 10 uur, inschrijven.