Laden Evenementen

« Alle Evenementen

  • Dit evenement is voorbij.

Studiedag: Hoe beïnvloedt een ggz-diagnose de onderlinge dynamiek in een gezin?

23 september @ 10:00 - 16:30

€250

Wat speelt er in de dynamiek tussen de naaste – ‘patiënt’ – diagnose?

Een GGZ-diagnose heeft invloed op de naaste familieleden. Alle aandacht is daarop gericht. Maar welke invloed hebben de naaste familieleden? Hoe houden zij de diagnose in stand? Hoe werkt de onderlinge dynamiek tussen hen en de diagnose?

In mijn praktijk komen veel naasten die eerder begeleiding hebben gehad bij de praktijkondersteuner van de huisarts, psycholoog of ouder- of partnerbegeleiding hebben gehad bij de ggz-instelling van hun kind of partner. Deze naasten hebben te maken gekregen met onderstaande valkuilen:

  1. De begeleidingsgesprekken gaan over de psychische problematiek van de ander.
    Het is heel fijn als een naaste ruimte krijgt om te vertellen. Zeker als schaamte een grote rol speelt (wat vaak zo is en onderdeel is van de emotionele chantage) geeft het ruimte om woorden te geven aan wat er gebeurt. De naaste voelt zich gehoord. Tegelijk wordt in de begeleiding hetzelfde patroon aangehouden als in de thuissituatie: alle aandacht gaat naar het probleem en het gedrag van de ander. Alles wat je aandacht geeft, groeit!
  2. Er worden tips en adviezen gegeven om te stoppen om mee te gaan in het gedrag van de ander (vermijden en meedwangen).
    Vaak kloppen de tips en adviezen, maar ja… als het zo makkelijk was, dan was er geen probleem. Natuurlijk zijn er naasten die aan een aantal tips en adviezen genoeg hebben en die in staat zijn om deze tips en adviezen in de praktijk te brengen. Voor het grootste deel van de naasten werkt dit helaas niet zo. Tips en adviezen gaan over WAT te doen. Het probleem zit in HOE te doen. Dat is een persoonlijk proces om te onderzoeken, omdat dit gaat over onderliggende persoonlijke thema’s.
  3. Als helpen niet helpt…. en toch maar blijven proberen.
    Naasten hebben het idee dat ze alles proberen, op allerlei manieren. In de praktijk is dit helaas niet het geval. Ze doen telkens hetzelfde maar gebruiken andere woorden of het komt voort uit een andere bovenliggende emotie. De kern blijft hetzelfde: aandacht geven aan het gedrag dat bij de diagnose hoort. In begeleiding ervaren veel naasten dat ze juist gesteund worden in het helpen dat niet helpt. Tot de therapeut of begeleider zelf aangeeft niet meer te kunnen helpen.

Naasten zitten gevangen in een vicieuze cirkel doordat zij hun leven laten beïnvloeden door de psychische problematiek van hun gezinslid. Zij raken zichzelf kwijt en durven niet meer ‘normaal’ te reageren.

INSCHRIJVEN

Studiedag

Op deze studiedag gaan we in op wat er speelt in de relaties binnen het gezin als er een gezinslid is met psychische problematiek of een ggz-diagnose. Vanuit theorie ga je aan de slag met eigen casuïstiek.

Als een gezinslid psychische problematiek of een ggz-diagnose heeft, gaan de andere gezinsleden zich aanpassen. Dit doen zij vanuit hun eigen angst, maar bijvoorbeeld ook vanuit schuldgevoel of verantwoordelijkheidsgevoel. Toch helpt hun helpen niet.
Dit is de primaire reactie en dat is precies waar de diagnose ‘gebruik’ van maakt. Het opent de weg naar de emotionele chantage.
Op deze studiedag ga je vanuit theoretische modellen begrijpen hoe deze dynamiek ontstaat en werkt.

De ingang om deze dynamiek te veranderen, ligt niet bij het gezinslid met de diagnose, maar bij de naaste familieleden.
Waar naastenbegeleiding erop gericht is hoe de naasten met hun gezinslid om moeten gaan, werkt de Boonstra-methode anders. Wie zijn de naasten zelf? En hoe kunnen/durven zij weer zichzelf te zijn naast de ander?
Daardoor kunnen zij het voorbeeld worden (‘het beeld dat voor gaat’).
Deze benadering doorbreekt de onderlinge dynamiek waardoor therapie bij de ‘patiënt’ effectiever is.

Tijdens deze studiedag komen theorie en praktische oefeningen samen. Je werkt met eigen casuïstiek waardoor je direct de vertaalslag maakt naar je eigen professioneel handelen.

Gebruikte theorieën: ijsbergmodel, systemisch werk, karakterstructuren, NLP

Ervaring

Doel

Na het volgen van deze studiedag kijk je anders naar de dynamiek tussen de gezinsleden en de ggz-diagnose.
Je begrijpt hoe deze dynamiek werkt en kunt deze aan de gezinsleden uitleggen.
Je hebt handvatten om deze dynamiek te veranderen.

Voor wie?

Je bent zorg- of hulpverlener en werkt met naasten van mensen met psychische problematiek.
Bijvoorbeeld coach, therapeut, psycholoog, poh-ggz, familie ervaringsdeskundige…

INSCHRIJVEN

Vier studiedagen

Dit is de eerste studiedag in een serie van vier studiedagen over psychische problematiek in een gezin of relatie.

Onderliggende dynamiek (€250) – Data 2025 volgen
10-02-25 Twee ijsbergenmodel (€300)
17-03-25 (Tegen)overdracht in het gesprek met de naaste (€300)
12-05-25 
Van grenzen stellen naar ruimte innemen (€300)

Deze vier studiedagen geven je de basis en belangrijkste handvatten uit de Boonstra-methode die werkt vanuit de volgende visie:

Niet de naaste leren hoe met de ander om te gaan.
Maar de naaste begeleiden in (weer) zichzelf te
(durven)worden naast de ander!

Bij inschrijving voor alle vier de studiedagen betaal je € 975 i.p.v. € 1150 (prijzen zijn excl BTW). Als je gebruik wilt maken van deze korting, kun je je HIER INSCHRIJVEN.

Trainer

Thea van Bodegraven-Boonstra is eigenaar van coachpraktijk Sterk in Eigen Kracht waarin zij al ruim tien jaar mensen via de Boonstra-methode begeleidt die een naaste hebben met een ggz-diagnose. Deze methode  is ontstaan vanuit haar eigen ervaringsdeskundigheid. Door jarenlange ervaring en onderbouwing vanuit diverse theorieën heeft zij de methode naar een professioneel niveau getild. Zij leidt zorg- en hulpverleners hierin op.
Regelmatig wordt zij benaderd door psychiaters en psychologen voor advies.
Thea is auteur van de boeken ‘Als helpen niet helpt’ en ‘Gedwongen’. Non-fictie en fictie over naaste zijn van een gezinslid met angst of dwang.

Praktisch

De studiedag is inclusief koffie/thee en lunch en vindt plaats in de Graanmaalderij in Gouderak.
Na inschrijven en het invullen van het digitale inschrijfformulier, ontvang je factuur van €250 (excl BTW) per mail.
Na ontvangst van je betaling is je inschrijving definitief.

Je kunt je INSCHRIJVEN via de link.

Algemene voorwaarden en aanvullende voorwaarden B2B

PLATO eindtermen

De studiedag (5 uur) voldoet aan de volgende PLATO eindtermen:

  • Deelgebieden van psychologie, toegepaste (ontwikkelings-)psychologie en klinische psychologie
  • Therapeutische basisvaardigheden (beroepshouding, therapeutisch proces)
  • Gespreksvaardigheden (gesprekstechnieken, gespreksvoering)

Deze staan vermeld op het certificaat dat je na afloop ontvangt.

Gegevens

Datum:
23 september
Tijd:
10:00 - 16:30
Kosten:
€250
Evenement Categorie:
Evenement Tags:
, , , , , , , , ,

Locatie

Graanmaalderij
Middelblok 2
Gouderak, 2831 BP
+ Google Maps
Bekijk de site van Locatie