Collegiaal consult

Sander maakt gebruik van een collegiaal consult voor een gezin dat hij begeleidt waar sprake is van emotionele chantage door een kind met ASS.

Sander heeft de workshop in de Boonstra-methode voor coaches en therapeuten van de Nobco bij mij gevolgd.
Hij is begeleider in gezinnen waar autisme aanwezig is.
Zijn nieuwsgierigheid voor de workshop was gewekt door een situatie in zijn familie waar sprake is van een angststoornis.

Tot zijn verbazing kwam hij er tijdens de workshop achter dat meedwangen en vermijden niet alleen speelt bij gediagnosticeerde angst- en dwangstoornissen.
Het is veel breder. Emotionele chantage speelt bij veel GGZ-diagnoses, maar ook bij mensen met ASS of bij zeer dominante mensen/kinderen.
De naasten worden emotioneel gedwongen om dingen niet te doen of juist wel te moeten doen.
De vrijheid om te reageren zoals de naaste wil, is er niet meer.

Inzichten vanuit de workshop

Sander nam een aantal maanden na de workshop contact met mij op. De info was goed bij hem blijven hangen.
Hij was erachter gekomen dat in het gezin waar hij komt, de ouders vastzaten in het patroon van emotionele chantage van hun kind met ASS.
Zijn begeleiding bestaat uit het begeleiden van het kind en de ouders leren met de gevolgen van de ASS van hun kind om te gaan.

Met zijn nieuw verkregen inzichten stapte Sander anders het gezin in. Hij begon te zien welke processen er waren tussen ouders en kind. En hij kreeg werkelijk oog voor de ouders.
Het lukte hem niet goed om dat inzicht over te brengen op ouders.

Collegiaal consult

Dat was het moment dat hij contact zocht met mij voor een collegiaal consult.
Via de mail heb ik hem een aantal vragen gesteld.

  • Wat is de gezinssituatie?
  • Hoe uit zich het angstig en dwangmatig gedrag van het kind?
  • Hoe reageren de ouders in zo’n situatie?
  • Hoe ondersteunen de ouders elkaar wel of niet?
  • Hoe gaan ouders om met regels?
  • Op welke manieren communiceren ouders met het gezin? Zijn ze duidelijk? Houden ze zich zelf aan afspraken?
  • Welke interventies heb jij tot nu toe ingezet?

Na deze inventarisatie – waarbij geen privacy gevoelige informatie aan mij wordt gegeven – heb ik met Sander een Skype afspraak gemaakt.
In dit gesprek heb ik Sander laten zien op welke momenten ouders reageerden vanuit hun eigen frustratie en angst.
Het is een feit dat hun kind ASS heeft. Dat zal niet veranderen.
Wat wel kan veranderen is dat ouders elkaar meer gaan ondersteunen en bewust worden van hun eigen angst voor de reactie van hun kind en het effect hiervan op hun eigen relatie.

Mijn advies was om met ouders afspraken te gaan maken om duidelijk te worden.
Om elkaar af te wisselen in de begeleiding van hun kind. En om het eerlijk te zeggen als de ene ouder het even niet zag zitten, zodat de andere ouder het dan zonder vragen overneemt.
Hun kind had duidelijk voorkeur voor de ene ouder en accepteerde het tot nu toe niet als de andere ouder er dan tussenkwam. Speelde op deze manier zijn ouders tegen elkaar uit.

Van het Skype gesprek heb ik voor Sander een verslag gemaakt en hem dat via de mail toegestuurd.

Effect van het collegiaal consult

Drie weken later krijg ik van Sander een mail.
Enthousiast en vol verbazing.

“Ik heb al zo vaak geprobeerd om met de ouders duidelijke afspraken te maken, maar dat ging altijd mis. En nu is het wel gelukt.
Heel bijzonder dat het kind nu wel accepteert dat de andere ouder het overneemt.
Ik heb er natuurlijk over nagedacht wat ik anders heb gedaan.
Door jou ben ik anders naar de ouders gaan kijken. Eerst was ook ik bang voor de reactie van het kind als de ouders het anders zouden aanpakken.
Nu ben ik gaan denken vanuit de ouders. Ik herken hun reactie vanuit angst. Hieruit kon ik op een andere manier met hen rond de tafel gaan zitten om nieuwe afspraken te maken.
Ze zijn zelfs een avond samen weggeweest. Dit hebben ze al jaren niet meer gedaan. Ze hebben gezorgd voor een vertrouwd persoon die thuis was. En ze hebben genoten!”

Ben jij coach, therapeut of praktijkondersteuner en wil je professioneel advies om naasten van angstig, dwangmatig of dominant gedrag beter te begeleiden?
Dan is een collegiaal consult vanuit de Boonstra-methode een goede optie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *